Sistema de gestió del coneixement a la ISO 9001:2015

Sistema Gestió del Coneixement

Un Sistema de Gestió del Coneixement (en anglès knowledge management) ens ajuda a ser competitius a partir que cada col·laborador de l'empresa sàpiga el que l'altra coneix, amb l'objecte de millorar els resultats.

El Sistema de Gestió del Coneixement pretén de transferir el coneixement des de on es genera fins al lloc on es farà servir i implica el desenvolupament de les competències necessàries dins de les organitzacions per compartir-lo i fer-lo servir entre els seus membres, així com valorar-lo i assimilar-lo si es troba fora de l'organització.
Sistema de Gestió del coneixement a la norma ISO 9001

Sistema de Gestió del Coneixement i ISO 9001

La norma ISO 9001 incorpora a la clàusula "7.1.6.Coneixements de l'organització" el requisit de la la Gestió del Coneixement que han d’aplicar totes les organitzacions amb certificat ISO. Cal posar en marxa eines per utilitzar d’una forma eficaç el Sistema de Gestió del Coneixement, aprofitant al màxim el coneixement disponible

Els requisits sobre el coneixement de  l'organització dins de la norma ISO 9001 son:
  • Determinar els coneixements que necessita per operar els seus processos i fer que els seus productes i serveis compleixin els requisits.
  • Mantenir aquest coneixement i fer que estigui disponible quan sigui necessari.
  • Tenir en compte el seu coneixement actual en fer canvis i determinar com va adquirir coneixements addicionals o actualitzats. La formació en pot ser bon recurs per aconseguir-ho.
S'agrupa amb altres recursos, com les persones, la infraestructura, el medi ambient, les operacions i els recursos de seguiment i mesura. Per tant, els requisits son per destacar que el coneixement de l'organització és un dels recursos més importants que una empresa cal que comprengui i controli.

A la vegada hi algunes notes a la norma ISO 9001 que expliquen el que és coneixement de l'organització  i en el que es pot basar el Sistema de Gestió del Coneixement. En concret, és el coneixement específic de l'organització, generalment adquirida per l'experiència, que es pot fer servir i compartida per aconseguir els objectius de l'organització.

El coneixement pot provenir de:
  • Internament (com ara la propietat intel·lectual, la interacció amb altres Departaments de l'organització, les lliçons apreses del fracàs i èxits, o els resultats de les millores)
  • Externament (a partir de conferències, coneixement del client, o el coneixement de proveïdors).

A l'article "La gestió del coneixement a la nova ISO 9001" d'aquest blog es pot trobar més informació al respecte.

La norma UNE 412001:2008 IN - és una proposta metodològica per integrar el Sistema de gestió del coneixement amb un certificat ISO 9001.


previous article
Entrada més recent

Publica un comentari a l'entrada
Amb més de 15 anys implantant i mantenint normes ISO, com a Enginyer i Executive MBA se treure profit de les normes ISO. Vols que en parlem? [Jordi Gabarró] (Your Picture)

Nom

Correu electrònic *

Missatge *